In samenspraak met mijn mentor heb ik gekozen voor J. Hij is een jongetje dat snel afgeleid is en regelmatig ongericht door de klas heen loopt. Ook kletst hij vaak tegen de leerkracht en andere kinderen. Deze praatjes gaan dan niet over de lesstof.
Beginsituatie: J. zit aan een groepje met drie andere leerlingen. Hij zit ongeveer halverwege de klas. J. is snel afgeleid en is erg dromerig. Ook loopt hij regelmatig door de klas heen. Ik wil ervoor zorgen dat J. taak gerichter te werk kan gaan.
Startobservatie
TIJDSTEEKPROEF-FORMULIER | ||||||
Observator:Tamara van Delft Naam leerling:J. Groep:4 Datum observatie:20-03-2012 Activiteiten: Rekenen en zelfstandig werk na rekenen. | Categorie | Aantal | Procenten | |||
T | 18 | 40 | ||||
D | 15 | 33,3 | ||||
CM | 5 | 11,1 | ||||
CL | 4 | 8,9 | ||||
O | 3 | 6,7 | ||||
Totaal | 45 | 100% | ||||
min | Na 20 sec | Na 40 sec | Na 60 sec | Opmerkingen | ||
1 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Zelfstandig aan het werk. - Leerkracht loopt langs | ||
2 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
3 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
4 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
5 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
6 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Zelfstandig aan het werk. - Levert zijn werk in. - Na het inleveren ongericht rondlopen. | ||
7 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
8 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
9 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
10 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
11 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Is klaar met de taak. - Vraagt aan de leerkracht wat hij moet doen. | ||
12 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
13 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
14 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
15 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
Aanpak na observatie
J. gaat tijdens de lessen waarbij er zelfstandig gewerkt wordt apart zitten naast het bureau van de juf. Dit is een afgezonderd hoekje waar hij zich naar verwachting beter zal kunnen concentreren. Ook krijgt hij een koptelefoon om het geluid van de klas te dempen. Dit ook omdat hij zich dan naar verwachting beter zal kunnen concentreren.
Eindobservatie
TIJDSTEEKPROEF-FORMULIER | ||||||
Observator:Tamara van Delft Naam leerling:J. Groep:4 Datum observatie:02-04-2012 Activiteiten: Rekenen en zelfstandig werk na rekenen. | Categorie | Aantal | Procenten | |||
T | 53 | 73,6 | ||||
D | 8 | 11,1 | ||||
CM | 1 | 1,4 | ||||
CL | 3 | 4,2 | ||||
O | 7 | 9,7 | ||||
Totaal | 72 | 100% | ||||
min | Na 20 sec | Na 40 sec | Na 60 sec | Opmerkingen | ||
1 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Is aan het werk met zijn koptelefoon op. - Heeft een aparte plaats afgezonderd van de rest. - Zit op het puntje van zijn stoel. | ||
2 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
3 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
4 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
5 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
6 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Is klaar met rekenen en zet zijn koptelefoon af. - Loopt naar de leerkracht om te vragen wat hij moet doen. Hij gaat lezen. | ||
7 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
8 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
9 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
10 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
11 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Geconcentreerd aan het lezen. | ||
12 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
13 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
14 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
15 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
16 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Leerkracht loopt langs | ||
17 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
18 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
19 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
20 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
21 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | - Draait zich om naar de leerlingen achter hem. | ||
22 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
23 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
24 | T D CM CL O | T D CM CL O | T D CM CL O | |||
Conclusie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten