maandag 2 april 2012

Toepassingskaart 6: Observatie leerprobleem

In samenspraak met mijn mentor heb ik gekozen voor J. Hij is een jongetje dat snel afgeleid is en regelmatig ongericht door de klas heen loopt. Ook kletst hij vaak tegen de leerkracht en andere kinderen. Deze praatjes gaan dan niet over de lesstof.

Beginsituatie: J. zit aan een groepje met drie andere leerlingen. Hij zit ongeveer halverwege de klas. J. is snel afgeleid en is erg dromerig. Ook loopt hij regelmatig door de klas heen. Ik wil ervoor zorgen dat J. taak gerichter te werk kan gaan.

Startobservatie



TIJDSTEEKPROEF-FORMULIER

Observator:Tamara van Delft

Naam leerling:J.

Groep:4

Datum observatie:20-03-2012

Activiteiten: Rekenen en zelfstandig werk na rekenen.

Categorie
Aantal
Procenten
T
18
40
D
15
33,3
CM
5
11,1
CL
4
8,9
O
3
6,7
Totaal
45
100%
min
Na 20 sec
Na 40 sec
Na 60 sec
Opmerkingen
1
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Zelfstandig aan het werk.
- Leerkracht loopt langs
2
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
3
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
4
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
5
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
6
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Zelfstandig aan het werk.
- Levert zijn werk in.
- Na het inleveren ongericht rondlopen.
7
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
8
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
9
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
10
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
11
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Is klaar met de taak.
- Vraagt aan de leerkracht wat hij moet doen.
12
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
13
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
14
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
15
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O


Aanpak na observatie

J. gaat tijdens de lessen waarbij er zelfstandig gewerkt wordt apart zitten naast het bureau van de juf. Dit is een afgezonderd hoekje waar hij zich naar verwachting beter zal kunnen concentreren. Ook krijgt hij een koptelefoon om het geluid van de klas te dempen. Dit ook omdat hij zich dan naar verwachting beter zal kunnen concentreren.

Eindobservatie



TIJDSTEEKPROEF-FORMULIER

Observator:Tamara van Delft

Naam leerling:J.

Groep:4

Datum observatie:02-04-2012

Activiteiten: Rekenen en zelfstandig werk na rekenen.

Categorie
Aantal
Procenten
T
53
73,6
D
8
11,1
CM
1
1,4
CL
3
4,2
O
7
9,7
Totaal
72
100%
min
Na 20 sec
Na 40 sec
Na 60 sec
Opmerkingen
1
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Is aan het werk met zijn koptelefoon op.
- Heeft een aparte plaats afgezonderd van de rest.
- Zit op het puntje van zijn stoel.
2
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
3
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
4
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
5
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
6
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Is klaar met rekenen en zet zijn koptelefoon af.
- Loopt naar de leerkracht om te vragen wat hij moet doen. Hij gaat lezen.
7
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
8
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
9
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
10
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
11
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Geconcentreerd aan het lezen.
12
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
13
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
14
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
15
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
16
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Leerkracht loopt langs
17
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
18
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
19
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
20
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
21
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
- Draait zich om naar de leerlingen achter hem.
22
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
23
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
24
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O
T  D  CM  CL  O

Conclusie

Ik heb de tweede keer langer geobserveerd dan de eerste keer omdat ik zeker wilde weten dat mijn aanpak zin heeft gehad. Na de resultaten te hebben bekeken is duidelijk te zien dat de koptelefoon en de afgezonderde plaats J. geholpen hebben met taakgericht werken. Hij is van 40 naar 73,6 procent taakgericht werken gegaan. Ook het opstaan en rondlopen, contact met de medeleerlingen en met de leerkracht is een stuk minder geworden. Mijn aanpak heeft dus goed gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten