dinsdag 3 april 2012

Toepassingskaart 7: Opstellen van individueel handelingsplan

Handelingsplan  nr. 2


Datum           : 10-04-2012                            Groep: 4
Naam            : Baruch Werveling
Geb. datum    :
Leeftijd          :                        (jaren en maanden)delijke persoon:en we eraane wel een afnamemoment moet kiezen en dat werkt niet in de procedure bij ind.

Datum onderzoek      :
Soort onderzoek        :
Didactische leeftijd     :
Verantwoordelijke persoon:
Actiepersoon: Tamara van Delft




Beginsituatie:

Baruch heeft een paar jaar in Ibiza gewoond. Zijn ouders hebben de Nederlandse identiteit. Omdat Baruch in Ibiza heeft leren lezen heeft hij dit in het Spaans geleerd. Met zijn ouders spreekt hij Nederlands. Maar omdat hij niet in het Nederlands heeft leren lezen heeft hij een lees- en spellingsachterstand. Hij is halverwege november 2011 naar Nederland verhuist. Hij is toen AVI en DMT getoetst. Het lezen ging niet zo goed. Hierna zijn er toetsen van de methode Veilig Leren Lezen afgenomen. Baruch beheerste kern 3 net voldoende.

Momenteel leest Baruch met de methode: Veilig & Vlot, Estafette en tekstverwerken. Drie keer in de week leest Baruch extra met een leesmoeder of leerkracht. Hij oefent extra met het computerprogramma Veilig Leren Lezen groep 3. Ook krijgt hij de methode Veilig & Vlot mee naar huis zodat dit ook geoefend kan worden.


Leerdoel:

Het verbeteren van het technisch lezen op woordniveau en zinsniveau zodat Baruch op AVI 2 (E3) niveau leest aan het eind van groep 4.
Letters automatiseren.


Werkwijze:



Middelen
Materialen:

-         Extra oefenen met het computerprogramma Veilig Leren Lezen groep 3.
-         Veilig en Vlot mee voor thuis. Elke week een nieuwe kern.
-         Lezen met een leesmoeder minimaal 3x per week


- Computerprogramma Veilig Leren Lezen, boekjes Veilig en Vlot, herhaaldelijk lezen van teksten.


Organisatie:

Baruch oefent thuis extra met lezen van de woordjes (Veilig en Vlot).
Op school leest hij minimaal 3x per week met een leesmoeder.
Minimaal 1x per dag werkt Baruch op de computer aan het programma Veilig Leren Lezen.


Tijdpad:


10 april 2012 tot 01 juli 2012

Evaluatie:












Baruch heeft kern 1 t/m 6 doorgelopen (5 maart 2012)
Het herhaaldelijk lezen van teksten wordt doorgezet.
Het flitsen van letters wordt doorgezet.


Handelingsplan  nr. 1


Datum           : 10-04-2012                            Groep: 4
Naam            : Nina van Toorn
Geb. datum    :
Leeftijd          :                        (jaren en maanden)delijke persoon:en we eraane wel een afnamemoment moet kiezen en dat werkt niet in de procedure bij ind.

Datum onderzoek      :
Soort onderzoek        :
Didactische leeftijd     :
Verantwoordelijke persoon:
Actiepersoon: Tamara van Delft




Beginsituatie:

Nina is zwak in rekenen. Zij heeft voornamelijk moeite met het optellen en aftrekken tot en met 100 en met het automatiseren van de tafels.


Leerdoel:

Eenvoudige optellingen en aftrekkingen tot en met 100 kunnen uitrekenen.
De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 10.


Werkwijze:






Middelen
Materialen:

- Nina zit in de gele instructiegroep en krijgt hierbij instructie op het niveau van materialen en modellen.
- Naast deze instructie gaan wij Nina 2x per week een individuele instructie en oefening aanbieden op het gebied van eenvoudige optellingen en aftrekkingen tot en met 100 en de tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 10. Iedere week toetsen wij een tafel bij Nina.

- Rekenmethode, tafelschrift, tafelblad, tafeltoets, materialen en modellen voor bij de instructie.


Organisatie:

Thuis oefent Nina iedere week een tafel. Deze wordt iedere dinsdag bij haar getoetst.
Nina krijgt dagelijks instructie met een klein instructiegroepje op niveau van materiaal en model.
Twee keer in de week krijgt Nina individuele instructie die oefening biedt op het gebied van eenvoudige optellingen en aftrekkingen tot en met 100 en de tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 10.


Tijdpad:


10 april 2012 tot 01 juli 2012

Evaluatie:












De instructie in de gele instructiegroep slaat aan en zorgt ervoor dat Nina de toets voldoende kan maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten